reklama

Prečo si kupujeme originály?

Dlhé roky sa venujem predaju originálnych hudobných nosičov. Je to práca, ktorá ma živí a baví. Rád by som vyznaniami svojich klientov trochu priblížil filozofiu toho, prečo je fajn neprestať byť verný originálom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (47)

Akú pridanú hodnotu predstavuje hudba vo svojej celistvosti?

Originálne nosiče majú pre mňa určite pridanú hodnotu. Pri počúvaní (alebo pred ním) môže človek dielo držať v rukách, pozrieť si obal, booklet, prečítať si texty... ideálne, ak obsahuje aj nejaký doplňujúci príbeh, poprípade informácie o skladbách. Zároveň ide aj o akýsi rituál - spraviť si pohodlie a nepočúvať hudbu v aute, z mobilu a pod. Ďalší dôvod je pocit, že som interpreta podporil a hudbu mu neukradol. Originály si však kupujem už podstatne menej ako v minulosti, pretože vo svete totálnej nadprodukcie vychádza čoraz menej kvality.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Filip, 28 rokov

Originálne CD a LP som si začala kupovať pred pár rokmi. Keďže som veľká fanúšička pop ikony Madonny, boli to práve jej albumy. Už mám celkom slušnú zbierku. Priznávam, mala som aj napálené CD, nielen jej, ale aj iných interpretov, no povedala som si, že to nie je správne a vyhodila som ich. Zdalo sa mi pokrytecké, tváriť sa, že obdivujem umelca, ale nie som ochotná zaplatiť si za jeho prácu. Ďalší dôvod - vlastniť originál = mať kúsok z umelca / skupiny. A v neposlednom rade, po čase budú mať nosiče nielen umeleckú, ale aj historickú hodnotu. Nemať originálne CD je ako mať falzifikát obrazu. Preto si hudbu kupujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdenka, 32 rokov

Zberateľstvo je pre mňa plnenie si detského sna, keď som ako dieťa v 90 – tych rokov zháňal kazety a albumy kapiel a bol som odkázaný na chalanov, ktorí zarábali a mohli si dovoliť originál. Neskôr som poznal ľudí, ktorí mali doma CD-čka a to boli pre mňa bohovia. CD prehrávače a CD boli v tých časoch veľmi drahá záležitosť a bol som šťastný keď som mohol vidieť nejaké originálne CD naživo. Každý víkend sme sa chodili s bratom pozerať do jedného hudobného obchodu. Bol to môj sen raz niekedy vlastniť tie CD a od toku 2008 si tento sen plním. Momentálna moja zbierka obsahuje viac ako 600 CD. Netreba zabúdať na to, že hudba je liek a takisto, hudba spája ľudí. Oceniť si interpreta / skupinu prostredníctvom kúpy originálu sa pre mňa stalo samozrejmosťou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marcel, 34 rokov

Som človek, ktorý veľmi aktívne používa jednu z platených hudobných služieb, avšak nie je nad to, v dnešnej digitálnej dobe, chytiť niečo fyzicky do ruky ako celok. Vypočuť si iba skladby môže dielo kapely tak trochu vytrhnúť z kontextu a ako povedala už moja profesorka na strednej škole: "Umenie bez kontextu nemá zmysel." Čím staršia tá veta pre mňa je, tým viac s ňou súhlasím. Osobne nakupujem posledné roky takmer výlučne vinyl. Páči sa mi tá jeho neokopírovateľnosť a celý rituál púšťania si platne. Vinyl je nepraktický, drahý, citlivý, možno by niekto povedal prežitý, pre niekoho pózerský. Pre mňa však jedinečný a nenahraditeľný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Paľo, 37 rokov

Kupujem originály preto, aby som podporil danú kapelu v jej produkcii a všeobecnej snahe priniesť poslucháčom kvalitný audio nosič. Hodnota hudby je potom pre mňa niekoľkonásobne vyššia, ako keď počúvam konkrétne album na internete. Originálny nosič má svoje čaro a v kombinácií s počúvaním hudby a listovania v booklete je celkový pocit neopakovateľný.

Marek, 38 rokov 

Zbieranie originálnych CD je pre skutočného zberateľa samozrejmosťou. Chce mať totiž poruke všetky pôvodné informácie, pôvodný dizajn, pôvodnú grafickú úpravu a v neposlednom rade i pôvodný zvuk, hoci ten sa dá vďaka súčasným technológiám skopírovať v bezstratovej kvalite. Mnohí praví zberatelia počúvajú veľa hudby na voľne dostupných sociálnych médiách - ide však viac o vítané rozšírenie si hudobných obzorov než o cielené využívanie bezplatného prístupu k hudbe. Pravý zberateľ sa jednoducho chce tešiť nielen z audiálnej, ale i vizuálnej stránky vydanej nahrávky - či už ide o CD, LP, MC alebo iné formáty.

Rasťo, 39 rokov

Vždy si kupujem a prehrávam hudbu z originálnych nosičov. Preferujem vinyly, aj keď vo svojej rozsiahlej zbierke mám aj iné nosiče, vrátane CD-čiek. Hľadám vždy také, ktoré mi zvukovo, sfarbením a dynamikou najviac vyhovujú, sluchovo ladia. Hudobný nosič, nech je akéhokoľvek technického prevedenia, je umelecký artefakt. Svojim optickým vzhľadom, ale zvlášť jeho hudobným obsahom a odkazom. Originál si zaslúži úctu s celou jeho skupinou tvorcov i spolutvorcov. Aj svet okolo nás, príroda, je plná originálnych výtvorov. Preto kupujem a počúvam hudbu iba z originálnych nosičov a vo formátoch, ktoré najlepšie vystihujú zvukovú autentičnosť a hlavne neskreslujú. Mám veľkú úctu a rešpekt k tvorcom hudby, hlavne teraz, v tomto ťažko identifikovateľnom svete, kde pojem hodnota stráca na sile.

Ivo, 63 rokov

Pripravil: Peter Gregor

Foto: Unsplash

Peter Gregor

Peter Gregor

Bloger 
  • Počet článkov:  210
  •  | 
  • Páči sa:  33x

"Kamkoľvek ideš, čokoľvek hľadáš, na konci hľadáš sám seba." www.cestovatelskeprednasky.sk, www.travelcourage.com, www.projectgregus.com, www.cd-lp.eu Zoznam autorových rubrík:  CestovaniePrírodaHudobná tvorbaPoéziaPrózaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu