reklama

Výstup na Qurnat as Sawda (3088m) - Libanon, október 2016

Jeseň roku 2016 som sa rozhodol oddýchnuť v horách Libanonu. Túlanie prírodou obľubujem už od čias, kedy ma otec brával na výlety v okolí Bratislavy. Turistika v pohorí Mount Lebanon stojí definitívne za to!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Johnny sa mi priznal, že už roky nezažil ten pocit. Zaujíma ma o aký pocit ide. Také niečo mystické, ťažko to opísať, objasňuje. Jedného dňa to jednoducho zmizlo. Hoci som takmer o dvadsať rokov mladší, dokážem to pochopiť. To čo som zažíval pri svojich prvých krokoch na horách a hlavne, keď som bol osamote, nie je stvorené pre papier. Stúpame spolu s Johnnym a troma Nórmi na najvyšší vrch Libanonu - Qurnat as Sawda (3088m). Preto som sem prišiel, preto som meral tú diaľku a takmer nikomu nepovedal, kam sa to vlastne chystám. Je to kvôli sebe i kvôli nedávno zosnulému priateľovi Maťovi Slamovi, ktorý zahynul v čínskych horách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chcem sa opäť vrátiť do prírody, lebo on tie hory tak miloval a ja už som do nich pravidelne nevstupoval. Opäť to zažiť, tú slobodu a rozhovor s prírodou. Naša civilizácia nás ubíja. Často sa pristihnem pri tom, ako neviem spracovať to množstvo informácií, ktoré dostávam. Príroda určuje vlastné pravidlá, jednoduché pravidlá, i tu v Libanone.

Cesta nie je označená, bez Johnnyho – nášho sprievodcu by sme vrchol určite nenašli. V približne podobných výškových metroch sa totiž nachádza množstvo vrcholov a ten náš nie je nijako výrazný, bez znalosti prostredia je teda veľmi ťažké nájsť ten správny. Po zhruba štyri a pol hodinách chôdze dosahujeme najvyšší bod Libanonu - Qurnat as Sawda. Dnes more ani Cyprus neuvidíme, počasie je síce krásne, ale nie až natoľko. Royovi – jednému z členov našej miniexpedície príde zle. Tritisíc metrov je tritisíc metrov. Ponúknem mu jablko s vierou, že sa mu polepší. Našťastie to vyjde a už o pár minút je mu dobre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Johnny nám vysvetľuje, že pred dvoma týždňami sem vyšli takzvaní „zlí moslimovia“ z údolia Bikáa odstránili kresťanský symbol na vrchole. Prišlo mi to veľmi ľúto. Libanon je okrem iného známy i pre náboženské vojny, isté napätie v určitých oblastiach doposiaľ panuje.

Po náročnom výstupe padne dobre prestávka. Hore priveľmi fučí, schádzame asi o päťdesiat výškových metrov nižšie. Popri ceste nám Johnny vysvetľuje, k čomu slúžia veľké jamy, ktoré pri chôdzi v blízkosti vidíme. Na zachytávanie vlahy dozvedáme sa. Veľké zásoby vody pre Libanon pochádzajú práve z týchto miest. Vďačia za ne najmä rieky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slnko sa poriadne opiera do našich tiel, preto skrývam svoju tvár pod arabskou šatkou a snažím sa dodržiavať pravidelný pitný režim čistou vodou a džúsom.

Pri zostupe je už každý z nás skúpy na slovo, no predsa sa Johnnyho spýtam, či za dvadsaťpäť rokov svojho pôsobenia stretol na tejto hore Slováka. Vraj ani raz, našich bratov Čechov áno, ale Slováka nikdy. V rámci jeho kompetentnosti (Johnny vystúpil na vrchol počas svojho života už viac ako tisíckrát a pôsobí ako jediný oficiálny sprievodca v oblasti) je teda na mieste uvažovať, či som na vrchol nevystúpil ako prvý slovenský turista vôbec. Na internete som nenašiel žiadne informácie o výstupe na horu v slovenčine, tak sa mi pravdepodobne naozaj ušlo slovenské prvenstvo na najvyššom vrchu Libanonu, no na 100% istý si nie som. Ťažko tomu uveriť, ale stále sú na svete miesta, ktoré sa dajú objaviť. Uvedomiť si to, je fascinujúci pocit. Ešte sa vrátim k Johnnyho výkonu - vystúpiť na vrchol viac ako 1000 krát. Technicky to možné je (spomeniem si na príklad istého staršieho rakúskeho pána, ktorý vystúpil na najvyšší vrchol rakúskych Malých Karpát – Hundsheimer Berg počas svojho života tritisíckrát!) Výškový rozdiel medzi oboma vrcholmi činí síce bezmála 2500 výškových metrov, pre skúseného turistu však ani výstup na Qurnat nemusí predstavovať veľký súboj, pretože sa jedná iba klasickú turistiku vo väčšej výške. Podľa svojich aktuálnych schopností a motivácií veľmi rýchlo usudzujem, že mne bude výstup stačiť iba raz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Víťazstvo dobytia vrcholu oslavujem v miestnej reštaurácii sám, všetci ostatní už boli príliš unavení. Spoločnosť mi robí taktiež pivko. Na teba Maťo!

Zopár užitočných informácií:

  • do Libanonu dostanete víza bezplatne aj po prílete do Bejrútu (podmienkou je platný pas)

  • výstup na vrchol nie je technicky náročný, zadovážte si však dostatok teplého oblečenia, vody a jedla (okrem iného sa hodí i opaľovací krém)

  • podrobnú mapu miesta v angličtine nenájdete

  • na spoľahlivého sprievodcu sa spýtajte mňa, v oblasti pôsobí veľa podvodníkov, ktorí vás zoberú na hocijaký vrchol a tvrdia, že je to Qurnat. Nechoďte na vlastnú päsť, veľká pravdepodobnosť zablúdenia

  • vyhnite sa výletu v čase snehovej pokrývky (nebezpečenstvo lavín)

  • neponáhľajte sa a vyrazte najneskôr o ôsmej ráno

  • autobus z Bejrútu do Bcharre (horské mestečko pod vrcholom) stojí neďaleko dopravného uzlu Dora pri benzínovej stanici s názvom Total a cesta trvá dve a pol hodiny cena výstupu pre štyri osoby bola v roku 2016 150 dolárov, pre jednu osobu to dáte za 100 dolárov

Vyfotografoval a spísal: Peter Gregor

Peter Gregor

Peter Gregor

Bloger 
  • Počet článkov:  210
  •  | 
  • Páči sa:  33x

"Kamkoľvek ideš, čokoľvek hľadáš, na konci hľadáš sám seba." www.cestovatelskeprednasky.sk, www.travelcourage.com, www.projectgregus.com, www.cd-lp.eu Zoznam autorových rubrík:  CestovaniePrírodaHudobná tvorbaPoéziaPrózaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu